САПР-2019

ПЕРЕМОГА НА ВСЕУКРАЇНСЬКІЙ СТУДЕНТСЬКІЙ ОЛІМПІАДІ З «СИСТЕМ АВТОМАТИЗОВАНОГО ПРОЕКТУВАННЯ ТА КОМП’ЮТЕРНОГО МОДЕЛЮВАННЯ У МАШИНОБУДУВАННІ»

10-12 квітня 2019 року у Національному технічному університеті «Харківський політехнічний інститут» проходив ІІ етап Всеукраїнської студентської олімпіади з дисципліни «Системи автоматизованого проектування та комп’ютерного моделювання у машинобудуванні». Хмельницький національний університет, зокрема факультет інженерної механіки, на олімпіаді представляв студент кафедри галузевого машинобудування та агроінженерії Руснак Нікіта Михайлович (група МАХВм-18-1), який виборов 1 місце серед студентів закладів вищої освіти України.

У цьому році олімпіада проводилась вже у 22-й раз, у різні роки організаторами були Хмельницький національний університет, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», а з 2018 року, вже вдруге, організатором олімпіади є Національний технічний університет  «Харківський політехнічний інститут», кафедра «Теорії і системи автоматизованого проектування механізмів і машин (ТММ і САПР)» http://web.kpi.kharkov.ua/tmm-sapr/uk/.

Учасники олімпіади «САПР та комп’ютерне моделювання у машинобудуванні – 2019».

На сьогоднішній день вже важко уявити сучасне виробництво без використання комп’ютерних технологій проектування, що включають в себе питання власне комп’ютерного 3D-моделювання технічних систем (Computer-Aided Design, CAD), інженерні розрахунки на основі розроблених комп’ютерних моделей (Computer-Aided Engineering, CAE), зокрема розрахунки на міцність, стійкість, частотний та тепловий аналіз, розрахунки з гідрогазодинаміки тощо. Важливими також є питання розробки управляючих програм для верстатів з числовим програмним керуванням (Computer-Aided Manufacturing, CAM) та автоматизованого документообігу на рівні підприємства (Product Data Management, PDM).

Таким чином, для закладів вищої освіти, які проводять підготовку сучасних інженерів-механіків, актуальною задачею є всебічне впровадження у навчальний процес систем автоматизованого проектування та комп’ютерного моделювання. Зокрема, в нашому університеті, на факультеті інженерної механіки, зазначені технології впроваджені у вигляді наскрізної комп’ютерної підготовки на основі САПР SOLIDWORKS, що включає в себе широкий спектр інструментів, необхідних для сучасного виробництва.

Причому, важливим аспектом для сучасних підприємств є не лише використання існуючих інструментів комп’ютерного моделювання, але й впровадження засобів автоматизації проектування, зокрема розробка власних додатків засобами програмування, що дозволяють суттєво прискорити цикл проектування виробів та випуску продукції.

Отже, на Всеукраїнській олімпіаді з «САПР та комп’ютерного моделювання у машинобудуванні» змагаються не лише користувачі САПР, але й розробники, причому розв’язати поставлені задачі можна, зазвичай, як вбудованими засобами САПР, так і засобами програмування. На олімпіаді учасникам традиційно пропонується декілька завдань різного ступеня складності – учасник може вибрати одну з них. Причому, на олімпіаді є два принципово різні класи задач: задачі на проектування (конструкторські),  а також задачі, які можна розв’язати лише за допомогою програмування.

Важливим аспектом є чітке практичне спрямування олімпіадних задач, що передбачають розв’язання цікавих, складних та абсолютно реальних інженерних завдань.

На олімпіаді-2019 учасникам було запропоновано, зокрема, розв’язати задачі автоматизованого проектуванню стелажів для зберігання палет (компактно згрупованих на піддоні товарів), причому потрібно було провести всі необхідні розрахунки на міцність, розробити конструкцію, передбачити автоматизований вибір профілю стійок та траверс, автоматизоване створення відповідних креслень. Додаткові бали можна було отримати за генерування системою САПР специфікацій відповідно до вимог ЄСКД, підготовку керуючої програми для верстата «плазморіза» з ЧПК, а також за розробку презентаційних матеріалів проекту. В іншому завданні, наприклад, учасникам пропонувалось продемонструвати навички у вирішенні проектних завдань на прикладі створення моделі гейзерної кавоварки. Завдання, зокрема, передбачало розробку 3D-моделі кавоварки, підбір мінімальної товщини стінки з врахуванням надлишкового тиску, мінімізацію маси конструкції, розрахунок температурних деформацій тощо. Додаткові бали можна було отримати за підготовку розроблених моделей до 3D-друку, проектування прес-форми для лиття деталей.

Олімпіадні завдання як поточного року, а також минулих років, можна подивитись на сайті олімпіади НТУ «Харківський політехнічний інститут»: http://web.kpi.kharkov.ua/tmm-sapr/uk/olymp_ua_faq/

Робота журі олімпіади – оцінювання робіт учасників

Загалом, на вирішення завдання студентам виділялось 5 годин, після чого кожен учасник презентував свою розробку перед журі, у склад якого були включені викладачі з різних закладів вищої освіти (причому «своїх» студентів вони не оцінювали), а також представники підприємств-партнерів олімпіади. Робота журі була організована прозоро – процес оцінювання робіт та обговорення могли спостерігати інші учасники олімпіади (а також всі бажаючі), причому презентації учасниками олімпіади своїх рішень фіксувались на відео.

Представник нашого університету, Руснак Нікіта, отримав від членів журі найвищі бали – 88,5. Представник Національного технічного університету «Дніпровська політехніка» посів друге місце (61,3 бали), а третє місце розділили між собою студент Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» (55,3 бали) та Харківського національного автомобільно-дорожнього університету (51,4 бали).

Медалі переможця та призерів олімпіади

Зазвичай, в олімпіаді щороку приймають участь близько чотирьох десятків студентів з провідних вищих навчальних закладів України, що дозволяє їм не тільки представити свій університет, отримати досвід розв’язання складних інженерних задач, а також зустрітись з потенційними роботодавцями (спектр партнерів олімпіади є зазвичай досить широким). Зазначимо, що окремим заходом підчас олімпіади було проведення освітніх лекцій від партнерів олімпіади: ТОВ «Софт Інжиніринг Груп» (інженерний аналіз засобами ANSYS),  ІТ-САПР (робота з програмним забезпеченням компанії АСКОН), Прогрестех-Україна – партнер компанії Boeing (авіабудування, розрахунки на міцність), Autodesk (один зі світових лідерів САПР), Іпріс-профіль (виробник складського обладнання). Цікаво, що студентів ознайомили з перспективами працевлаштування на провідних підприємствах.

Варто також відзначити, що одним з постійних партнерів олімпіади є компанія SOLIDWORKS Corp. (http://solidworks.com), а також їх офіційний представник в Україні – компанія «Інтерсед Україна» (http://intersed.kiev.ua), з якими факультет інженерної механіки нашого університету співпрацює з 2006 року.

Зазначимо, що при розв’язанні олімпіадних завдань, студенти традиційно не обмежені вибором тієї чи іншої САПР або середовища програмування, проте як показала статистика минулого року, найбільша кількість учасників обирає саме SOLIDWORKS, а більше половини з них намагаються більш повно розв’язати задачу за допомогою програмування.

Студент групи МАХВм-18-1 Руснак Нікіта приймав участь в олімпіаді з САПР та комп’ютерного моделювання у машинобудуванні вже другий рік поспіль. Для виконання конструкторської частини завдання також використовував САПР SOLIDWORKS 2018, а розрахункову частину олімпіадного завдання – у Microsoft Visual Studio 2017, з використанням мови програмування Visual C#. Підготовку студента проводив д.т.н., професор кафедри галузевого машинобудування та агроінженерії Харжевський В.О., який свого часу сам був переможцем такої олімпіади.

Вітаємо Руснака Нікіту Михайловича із здобуттям перемоги у ІІ етапі Всеукраїнської студентської олімпіади з «Систем автоматизованого проектування та комп’ютерного моделювання у машинобудуванні», бажаємо подальших успіхів та досягнень!